ideea e sa vdm cat bagam din noi insine in metoda cu care pretindem ca l cercetam pe alalaltu, pe inamicu, pe impostoru, pe ala care don t be a psycho, be a psychologist. si mai ales, jos laba de pe amina. o fi fost voie sa va bateti joc de mine, dar sa imi clonati copilul e inca ilegal everywhere in the world.
si acum textul, bomboana pe ce a mai ramas din cercetarea dvs de 2 centi.
Gaston Bachelard: ecuația personală ca metodă
și obiect de cercetare
Licențiat în matematică (1912) și filosofie (1920) și, după experiența
frontului, doctor în litere (1937), Gaston Bachelard (1884-1962) fascinează
prin forță. O forță a spiritului creator, avid de cunoaștere și trăire,
absorbit deopotrivă de lumea ideilor și de cea a concretului, de intuiție, de
simțire și mai ales de visare.
Înainte de imersiunea în discursul fluid al criticii sale arhetipale, care
începe programatic prin a fi o psihanaliză a Elementelor, dar care, treptat,
trece în fenomenologie și apoi în ontologie (cf Mircea Martin - „De la fenomenologie la ontologie prin reverie” - prefață la traducerea
românească, 2005, a „Poeticii reveriei”, 1960 – 7,p.7), înainte
deci de a intra sub vraja demersului său interpretativ asupra faptului literar,
să trecem în revistă principalele sale teze epistemologice: 1.instrumentele
științifice sunt teorii materializate, 2.orice studiu epistemologic trebuie să
fie istoric, 3.există un conflict, pe de o parte, între bunul simț și teorii,
pe de altă parte, între teoriile însele, 4.orice cunoaștere este o rupturăȘ
trebuie rupt cu vechiul pentru a cunoaște noul, ruptura epistemologică e așadar
condiția unei cunoașteri autentice (teză reluată, prin Koyre, de Thomas Kuhn în
celebrul concept de „schimbare a
paradigmelor”) (www.egs.edu/library/gaston-bachelard/biography ; Pierre Jacob, pagină accesată în 09.02.2013).
Chiar în primul său studiu dedicat Elementelor („Psihanaliza Focului – 1938), unde găsim un Paul Eluard ca
motto - „Nu trebuie să văd realitatea așa cum
sunt eu” (1,p.29)-, Gaston Bachelard își conturează
linii ale metodei de cercetare: „De fapt, obiectivitatea științifică nu e cu
putință decât dacă s-a făcut de la început ruptura cu obiectul imediat, dacă a
fost refuzată seducția primei opțiuni, dacă au fost oprite și contrazise ideile
care se nasc din prima observație. Orice obiectivitate, verificată cum se
cuvine, dezminte primul contact cu obiectul.” (ibid., p.29). O pagină mai departe însă, gânditorul mărturisește că obiectul
studiului său de până atunci (și, vom vedea, cumva mai bine asumat, și al celor
următoare) face ca metoda să fie dificil de ajustat, acesta propunându-se drept
„o problemă în cadrul căreia atitudinea obiectivă nu
s/a putut realiza niciodată, iar seducția primă este atât de definitivă, încît
poate deforma până și spiritele cele mai exacte, aducându-le totdeauna la matca
poetică, acolo unde reveriile înlocuiesc gândirea” (ibidem, p.30). Acest
cuvânt-înainte al autorului cântărește greu în devenirea operei sale, așa cum, într-un studiu ales ca
prefață la traducerea în română a volumului „Aerul și visele” (1943), studiu intitulat „Dubla legitimitate”, remarca Jean Starobinski: filosoful, el, “păstrează amintirea trecutului refuzat” (3,p.1). În ce constă acest
trecut refuzat? În condițiile în care nu ne sunt familiare lucrările
epistemologice timpurii ale lui Bachelard, aparatul critic al edițiilor
celorlalte lucrări traduse în românește ne ajută să înțelegem. Preocupat de
dobândirea nivelului științific al cunoașterii, pentru Bachelard a rămas o
constantă de viață identificarea obstacolelor acestui tip de experiență,
obstacole ce țin spiritul captiv în pseudocunoaștere. Numai că, ne avertizează
tot Starobinski, această identificare nu a luat, de-a lungul creației
bachelardiene, forma unor inventare ale preconcepțiilor, ci s-a instituit
într-o „poetică a erorii, nu o istorie” (op.cit., p.II).
La trei ani după „Psihanaliza focului”, Bachelard încă era sedus de psihanaliză și
credea că își rezolvase o problemă psihologică: „Sunt oare raționalist? Încerc mai curând să devin […].
Și astfel, printr-o psihanaliză a cunoașterii
obiective și a cunoașterii prin imagini, am devenit raționalist cu privire la
foc” (2,p.11). Studiul imediat următor, „Apa
și visele”
(1941), marchează o cotitură, căci notează autorul, în același loc:
„Sinceritatea mă obligă să mărturisesc că n-am reușit să fac același lucru și
cu privire la apă. Imaginile apei eu le trăiesc încă, le trăiesc sintetic în
complexitatea lor primă, acordându-le adeseori adeziunea mea irațională” (ibid., p.11). Nu doar diferența între Foc și Apă dă seamă de
diferența între demersurile cognitive adiacente, e vorba și de o schimbare în interiorul
metodei înseși: de la un studiu la altul,
și drumul ales pentru cercetare a fost altul, iar un prim avertisment
în acest sens îl constituie titlurile. „Apa
și visele” e
prima lucrare în care visul apare în titlu, în acest ciclu, urmând ca visul să
fie alăturat și Aerului (cum am observat mai sus), pentru ca apoi să treacă, în
raport cu Pământul, în reverii (ale voinței și ale odihnei), iar după un timp
mai îndelungat (1948-1957), reveria să fie întâi asimilată poeticii (în „Poetica spațiului”) și ulterior să i se
recunoască ei înseși o poetică („Poetica
reveriei” - 1960).
În loc de a psihanaliza după ureche asocierea între Apă și cotitura marcată
în evoluția creației bachelardiene, putem aborda o altă perspectivă: aceea că nici cu privire la elementul Foc gânditorul nu reușise
să rămână un „raționalist”. Imaginea omului “căzut pe gânduri lângă vatra sa,
în singurătate, când focul este strălucitor, ca o conștiință a solitudinii”, imagine din 1938 (1, p.31), prefigurează nu doar titlul (deci și
tema) ultimului studiu scris de Bachelard, „Flacăra unei lumânări” (1961), ci și ultimul avatar, cel mai plin și cel
mai bine conturat, al imaginii de sine și al conștiinței de sine a creatorului:
„Pentru omul singuratic, flacăra este o lume” (8,p.8), vorbește Bachelard despre sine și despre universul său,
ca în Epilog să revină: „O cameră cu pereți neconturați și strânsă cumva spre
centru, concentrată asupra gânditorului așezat la masa luminată de o lampă:
de-a lungul unei vieți, tabloul acesta a cunoscut mii de variante, dar și-a
menținut unitatea, viața esențială devenind acum o imagine stabilă în care se
topesc amintirile și visările.” (op.cit., p.129)
Ceea ce a făcut posibilă coincidența între o imagine princeps și una de
sfârșit de drum nu este, cum facil ar fi de interpretat, o "întoarcere a refulatului", datorată unui eșec (auto)psihanalitic. Dimpotrivă: e vorba de un traseu,
de-a lungul căruia imaginea obsedantă s-a dovedit a fi o "metaforă obsedantă"
(în sensul
dat de Mauron sintagmei) pentru ființa însăși a creatorului. Depășind limitele
cadrelor psihanalizei (dar fructificându-i deschiderile reprezentate de
revoluția freudiană, până la a ajunge să fie comparat cu Freud ca impact -
G.Poulet, apud M.Martin, 7, p.6), orientându-se apoi spre psihologia analitică
(din care extrage maximum de substanță:
teoria arhetipurilor,
în special "anima",
"animus", "umbra"), dar receptiv și la fenomenologie și
suprarealism, Bachelard face ca psihologia imaginii să treacă, succesiv, într/o
fenomenologie a imaginației și într-o ontologie a imaginarului. Așa cum explică
Mircea Martin, după ce scoate imaginea din cadrele prea precise ale psihologiei
și o definește ca "sublimare pură", o prezintă ca emergență și îi conferă spre
final un statut ontologic (op. cit., p.7). M. Martin găsește drept cauză a
acestei metamorfoze "conștientizarea treptată [...] a
specificității
estetice": "nu altfel decât inspirat și sedusde
înșiși poeții pe care-i comentează"
(ibid., p.7). O adăugare: nu doar poeții, ci și pictorii l-au
inspirat pe Bachelard, așa se justifică și demersul editării postume a
volumului "Dreptul de a visa"
(1970 - 9). Însă, într-adevăr, mai mult decât plastica, arta cuvântului l-a vrăjit pe
Bachelard.
De altminteri, autorul se definește, în operele sale, fie ca filosof, fie
ca psiholog, dar întotdeauna drept cititor și, în ultimele scrieri, visător. A
citi și a scrie reprezintă, pentru Bachelard, însăși viața, a sa cu siguranță,
dar și a celor pe care-i citește și-i citează, și a celor pentru care scrie, a
cititorilor săi. "Căutător de imagini
suficient de atrăgătoare pentru a fixa reveria", așa ni se prezintă în ultima sa operă, în 1961 (8,p.43), după ce exclamase: "Visătorul! Acest alter ego al ființei noastre." (ibid., p.43) "Nu
suntem decât
un cititor, cineva care citește", așa își asumă Bachelard
verbul ființial, dar o face...în scris.
Aciti, a visa, a scrie: viața și opera lui Gaston Bachelard.
Există, după autor, două tipuri de lectură: "în animus" și "în anima". "Animus citește puțin, anima citește mult" și fiecare are vocabularul său (7, pp.71, 78). Anima e
definită ca "principiu interior al
odihnei noastre", ca "femininul liniștit" (ibid., pp.75-76). Lectura pe care o practică este, înțelegem, "lectura cosmică" despre care se vorbește explicit în "Poetica
spațiului" (6, p.77). Suportul acestui tip de lectură este
imaginația, o imaginație nu atât formatoare, cât deformantă în raport cu
percepția (3,p.5), o imaginație nu atât a formei, cât mai ales a materiei, o
imaginație creatoare, a Elementelor. Foc, Apă, Aer, Pământ devin matrici de
imagini materiale, între care există izomorfisme și omologii funcție de
valorile afective atașate și funcție de complexele psihoculturale pe care le
constelează. Imaginile sunt ambivalente, căci ambivalente sunt arhetipurile a
căror sublimare o constituie. Această sublimare este, prin caracterul său
dinamic, creatoare de valoare estetică (4,p.6). Dacă lectura și scrisul sunt
manifestări ale animei și animusului, lor li se asociază cele două mari
registre imaginare, necesare, după autor, unei antropologii complete: nocturnul
și diurnul (cf. și Gilbert Durand). Numai că cititor și scriitor sunt o singură
ființă în ipostaze pe care Bachelard a înțeles, târziu - spune el, să nu le
opună ci să le situeze într-un raport de complementaritate, legitimându-le pe
amândouă și situându-se pe ambele poziții. Alternativ. Și, așa cum ființa umană
tinde spre extazul stării de androgin, la fel, lumea pe care o locuiește și pe
care o citește e un spectacol al succesiunilor zi-noapte cu tot cortegiul lor
de manifestări, care pentru reverie constituie tot atâtea "materii" de trăit și de prelucrat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu